• شیراز بلوار پاسداران نبش خیابان جهان آرا ساختمان یلدا (طبقه 4 واحد 3)
  • info@Khalifehlawyer.ir

نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

در قوانین مدنی کشور، برای محافظت از جان انسان برای هر جرمی نوعی مجازات تعریف شده است. در مواردی که فردی باعث مرگ فرد دیگری شود با مجازات قصاص مواجه خواهد شد، با این حال برخی از جرایم وجود دارد که برای مجازات آنها قصاص تعریف نشده است. به عنوان مثال در صورتی که فردی باعث آسیب به یکی از اعضای بدن فرد دیگری شود، مجازات آن پرداخت دیه است، گاهی ممکن است علاوه بر پرداخت دیه احکام دیگری نیز در مورد فرد خاطی صادر شود.

به طور کلی، می توان گفت که میزان پرداخت دیه ضرب و جرح با توجه به شرایط جرم صورت گرفته بر اعضای بدن افراد و میزان آسیب دیدگی آنها تعیین می شود.

ماده 614 قانون مجازات اسلامی بیان می کند که در صورتی که جرم مرتکب شده باعث اخلال و بر هم زدن  نظم و آرامش جامعه شود، علاوه بر مجازات دیه، حکم حبس فرد خاطی از 2 تا 5 سال متغیر خواهد بود. این در حالی است که این مجازات حتی می تواند در شرایطی که ضرب و حرج عمدی باعث آسیب جدی به اندام ها و اعضای بدن افراد باشد و کارآیی آنها را مختل کند، سنگین تر باشد.

مطالب مرتبط به وکیل ملکی :

بهترین وکیل شهرداری در شیراز

بهترین وکیل تنظیم قرارداد در شیراز

بهترین وکیل مصادره اموال در شیراز

بهترین وکیل سفته شیراز

بهترین وکیل در شیراز

اما در صورتی که جرم صورت گرفته توسط فرد ضارب سلامت دائمی اندام ها و اعضای بدن افراد را تهدید نکند، مجازات فرد خاطی 3 ماه حبس در نظر گرفته می شود.

نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی غلام حسین خلیفه
نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی غلام حسین خلیفه

یکی دیگر از عواملی که می تواند در تعیین مجازات فرد ضارب تاثیر گذار باشد، عمدی یا غیر عمدی بودن جرم است. این عامل می تواند بر میزان پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی و مجازات زندان تاثیرگذار باشد.

در این راهنما، در نظر داریم در مورد پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی بیشتر توضیح دهیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این باره نیاز دارید، می توانید با مراجعه و یا تماس با دفتر حقوقی غلام حسین خلیفه بهترین وکیل شیراز از راهنمایی های ارزشمند ایشان بهره مند شوید.

مطالب مرتبط به وکیل خانواده :

بهترین وکیل تغییر نام در شیراز

بهترین وکیل نقفه در شیراز

بهترین وکیل طلاق در شیراز

بهترین وکیل مهریه در شیراز

وکیل انحصار وراثت در شیراز

مجازات ضرب و جرح عمدی

به طور کلی، ضرب و جرح عمدی به آن دسته از جرایم کیفری گفته می شود که در اثر ارتکاب جرایم غیر عمدی و خطای محض صورت می گیرد. در مورد جرم ضرب و جرح، تعاریف و مفاهیم متعددی وجود دارد. براساس تعریف قانون مجازات اسلامی ضرب به معنای ایجاد کبودی و خونریزی در برخی از اندام ها و یا بخش های بدن است. در حالی که جرح به از هم گسیختگی برخی از بافت ها در بدن اشاره دارد. علاوه بر این، جرح می تواند در مورد شکستن استخوان ها نیز صدق کند. بنابراین می توان گفت که این دسته از مجازات ها در گروه جنایات وارده بر عضو قرار می گیرند.

با توجه به موارد ذکر شده هر گونه آسیب که کمتر از قتل باشد، در دسته جنایات وارده بر عضو قرار می گیرد. قانونگذاران برای مجازات افرادی که این قبیل جرم ها را مرتکب می شوند، مجازات پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی و در برخی از موارد تعیین حبس در نظر گرفته اند. در این گونه جرایم، احکام با توجه به شدت و میزان ضرب و حرج تعیین می شود. به طور معمول، مجازات دیه و ارش در مورد ارتکاب این گونه جرایم با در نظر گرفتن نظر پزشکی قانونی تعیین می شود.

پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی
پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

در اینجا این نکته را باید یادآور شد که مجازات این گونه جرایم تنها به پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی منجر نخواهد شد. گاهی اوقات با توجه به جرایم صورت گرفته حکم حبس نیز برای فرد ضارب نیز در نظر گرفته می شود که با توجه به میزان و شدت آسیب وارده مدت زمان حبس متغیر خواهد بود.

استان فارس :

بهترین وکیل در مرودشت

بهترین وکیل در سپیدان

در اغلب موارد در مورد جرم ضرب و حرج عمدی یا غیر عمدی، طرفین دعوی بر سر میزان دیه و نحوه پرداخت آن توافق می کنند. این مورد در حالی قابل انجام است که قوانین موجود اجازه قصاص نفس فرد ضارب را صادر نکرده باشد. بنابراین باید گفت که حکم مربوط به این جرایم با توجه به صلاحدید قانونگذاران تعیین خواهد شد. در صورتی که آسیب وارده به فرد مضروب بسیار جدی باشد مجازات فرد خاطی سنگین تر خواهد بود و گاهی مشاهده شده که حکم قصاص نیز برای فرد خاطی مورد بررسی قرار گرفته است.

سخن پایانی

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد پرداخت دیه ضرب و جرح نیاز دارید همچنین برای دریافت مشاوره و راهنمایی با دفتر حقوقی غلام حسین خلیفه بهترین وکیل شیراز تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با مدیریت