• شیراز بلوار پاسداران نبش خیابان جهان آرا ساختمان یلدا (طبقه 4 واحد 3)
  • info@Khalifehlawyer.ir

قانون جدید مهریه 14 سکه و مطالبه مهریه 1403

قانون جدید مهریه 14 سکه و مطالبه مهریه 1403

قانون جدید مهریه 14 سکه و مطالبه مهریه 1403

یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در حوزه طلاق، موضوع مهریه است. در سال های گذشته و به طور کلی، قبل از سال 1391، با توجه به قوانین آن زمان، هنگامی که زوجه مهریه خود را از همسرش مطالبه می کرد، زوج موظف بود تا کلیه آنچه که در عقدنامه به امضا رسانده است را به طور کامل به همسر خود پرداخت کند. در صورت عدم انجام این کار توسط شوهر، قانون این حق را به زن می داد تا با مراجعه به دادگاه حکم جلب همسر خود را اخذ کند و او را به زندان بیندازد.

با این حال پس از سال 1391 تغییرات مهمی در فرآیند مطالبه مهریه اعمال شد، قانونگذاران قوانین جدیدی در رابطه با مهریه به تصویب رساندند.

در این راهنما در نظر داریم، قوانین جدید مهریه 14 سکه و مطالبه مهریه 1403 را توضیح دهیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این باره نیاز دارید، می توانید با دفتر حقوقی غلام حسین خلیفه بهترین وکیل مهریه و طلاق شیراز تماس بگیرید.

مطالب مرتبط به وکیل ملکی :

بهترین وکیل شهرداری در شیراز

بهترین وکیل تنظیم قرارداد در شیراز

بهترین وکیل مصادره اموال در شیراز

بهترین وکیل سفته شیراز

بهترین وکیل در شیراز

قوانین جدید مطالبه مهریه چیست؟

همانطور که بیان کردیم پس از سال 1391 تغییرات مهمی در قوانین مطالبه مهریه اعمال شد. براساس این قوانین یکی از مهمترین تغییرات در مورد مهریه، شرایط اقساطی پرداخت مهریه بود. در ادامه این مطالب را بیشتر توضیح خواهیم داد.

قانون جدید مهریه
قانون جدید مهریه

پرداخت اقساطی مهریه

لازم به ذکر است که پرداخت اقساطی مهریه چیز جدیدی نیست و در سال های قبل از 1391 نیز پرداخت مهریه به صورت اقساطی توسط زوج نیز انجام می شد. تنها تفاوت آن با گذشته این است که این قوانین امروزه جدی تر از قبل اجرا می شود. زوج با ادعای اعسار می تواند مهریه همسر خود را به صورت اقساطی پرداخت کند.

تعیین حداقل صد و ده سکه

دومین تغییر مهم در مورد مهریه تعیین حداقل صد و ده سکه بود. بدین معنی که تا زمانی که زوج صد و ده سکه را به همسر خود پرداخت نکند همچنان امکان بازداشت او به قوت خود باقی است. برخی از افراد تصور می کنند که قانون مرد را تنها مکلف به پرداخت صد و ده سکه از مهریه همسر خود می کند. اما باید توجه داشته باشید که این تصور کاملا اشتباه است.

این در حالی است که چنانچه زوج از نظر مالی توان پرداخت مهریه همسر خود را که بیش از صد و ده سکه است را داشته باشد، موظف است کلیه مهریه همسر خود را پرداخت کند، با این تفاوت که پرداخت نکردن بیش از صد و ده سکه حکم حبس را برای زوج در پی نخواهد داشت.

مطالب مرتبط به وکیل خانواده :

بهترین وکیل تضمینی تغییر نام در شیراز

بهترین وکیل نقفه در شیراز

بهترین وکیل طلاق در شیراز

بهترین وکیل مهریه در شیراز

وکیل انحصار وراثت در شیراز

بهترین وکیل در سپیدان

درخواست مهریه از طریق اجرای ثبت

تغییر سومی که در مورد مهریه در اینجا به آن خواهیم پرداخت، درخواست مهریه از طریق اجرای ثبت است. بدین معنی که زوجه ای که قصد دارد مهریه خود را مطالبه کند باید این کار را از طریق اداره ثبت انجام دهد. تصویب این قانون به دلیل افزایش درخواست طلاق در دوران عقد، مطالبه مهریه همچنین شلوغی دادگاه ها بود.

با اعمال این قانون دادگاه ها خلوت تر شدند و سرعت رسیدگی به پرونده مطالبه مهریه و پرداخت آن از سوی زوج افزایش یافت.

با این حال، این قانون علاوه بر مزایایی که به همراه داشت، معایبی نیز دارد. یکی از مهمترین معایب این قانون، پرداخت هزینه های بالای دادرسی در اداره ثبت است. اما با توجه به تغییراتی که در سال های بعد انجام شد، زوجه نمی توانست کلیه مهریه خود را با مراجعه به اداره ثبت از همسر خود مطالبه کند. بدین معنی که زوجه باید بخشی از مهریه خود را از طریق مراجعه به دادگاه و بخش دیگر آن را از طریق مراجعه به اداره ثبت از زوج مطالبه کند.

دلیل تصویب این قانون افزایش قابل توجه قیمت طلا بود. تصویب این قانون به زوجه اجازه نمی داد تا کلیه مهریه خود را به صورت یک جا از همسر خود مطالبه کند و زوج را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

وکیل جرائم اقتصادی :

بهترین وکیل سفته شیراز

بهترین وکیل بانکی شیراز

وکیل کلاهبرداری شیراز

وکیل جعل اسناد در شیراز

بهترین وکیل مهریه
بهترین وکیل مهریه

قانون جدید مهریه 14 سکه

و در نهایت قانون جدید دیگری که اخیرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، تعیین سقف سکه تا 14 عدد می باشد. بدین معنی که براساس قانون جدید مهریه 14 سکه، افراد قادر به مهر بیش از 14 سکه نخواهند بود. با این حال در صورتی که افراد مالیات بیش از 14 سکه را پرداخت کنند، قانون به آنها اجازه مهر بیش از 14 سکه را خواهد داد. برخلاف اینکه این قانون مورد اعتراض فراکسیون زنان قرار گرفته است، اما همچنان احتمال تصویب آن وجود دارد.

سخن پایانی

اکنون با قوانین جدید مهریه آشنا شدید، در صورتی که سوالات بیشتری در ذهن دارید، پیشنهاد می کنم با دفتر حقوقی غلام حسین خلیفه بهترین وکیل مهریه شیراز تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با مدیریت