• شیراز بلوار پاسداران نبش خیابان جهان آرا ساختمان یلدا (طبقه 4 واحد 3)
  • info@Khalifehlawyer.ir

تفاوت حصر وراثت و  انحصار وراثت در چیست؟

تفاوت حصر وراثت و  انحصار وراثت در چیست؟

تفاوت حصر وراثت و  انحصار وراثت در چیست؟

همانطور که می دانید قبل از تقسیم ارث، افرادی که به عنوان وراث متوفی شناخته می شوند، برای تقسیم اموال متوفی، باید مراحل حقوقی را طی کنند تا بتوانند از سهم الارث خود بهره مند شوند. حصر وراثت و یا انحصار وراثت نخستین گام برای تقسیم اموال فرد متوفی است.

در ادامه در نظر داریم در مورد حضر وراثت و انحصار وراثت اطلاعاتی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین تقسیم ارث، پیشنهاد می کنم با دفتر حقوقی غلام حسین خلیفه بهترین وکیل تقسیم ارث و بهترین وکیل انحصار وراثت در شیراز تماس بگیرید.

 مطالب مرتبط به وکیل خانواده :

بهترین وکیل حضانت در شیراز

بهترین وکیل مهریه در شیراز

بهترین وکیل طلاق در شیراز

بهترین وکیل نقفه در شیراز

بهترین وکیل تضمینی تغییر نام در شیراز

تفاوت حصر وراثت و انحصار وراثت

یکی از متداول ترین سوالات این است که آیا حصر وراثت با انحصار وراثت تفاوت دارد؟ در صورتی که پاسخ مثبت است تفاوت آنها در چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که حصر وراثت و انحصار وراثت هر دو به یک معناست با این تفاوت که آنها در عبارت با یکدیگر متفاوت می باشند. با اینکه رویه قانونی هر دو فرآیند یکسان است، اما در مورد انحصار وراثت قانون تعیین می کند که هر یک از وراثان چه مقدار از ترکه متوفی را می توانند به ارث ببرند. این در حالی است که در مورد حصر وراثت متوفی، یک مرجع صالح براساس قانون حصار مصوبه 1308 و قانون امور حسبی تعداد وراث را مشخص می کند. در صورتی که از شرایط حصر وراثت اطلاع دقیقی ندارید می توانید از یک وکیل حصر وراثت با تجربه کمک بگیرید.

تفاوت حصر وراثت و انحصار وراثت در چیست؟
تفاوت حصر وراثت و انحصار وراثت در چیست؟

گواهی انحصار وراثت چیست؟

اکنون که با تفاوت حصر وراثت و انحصار وراثت آشنا شدید، گواهی انحصار وراثت را توضیح خواهیم داد. معمولا پس از تعیین وراث متوفی، همچنین تعیین سهم الارث هر یک از آنها طبق قانون تقسیم ارث، گواهی انحصار وراثت توسط شورای حل اختلاف صادر می شود. برای درخواست صدور گواهی انحصار وراثت، کلیه وراث یا یکی از ذینفعان در اموال متوفی، نظیر وراثان یا طلبکاران می توانند اقدام نمایند. دریافت گواهی انحصار وراثت از آن جهت اهمیت دارد که در صورت عدم دریافت این گواهی، وضعیت وراثان متوفی و سهم الارث آنها مشخص نخواهد شد. این امر خود می تواند باعث بروز اختلافات جدی میان وراثان شود.

 مطالب مرتبط به وکیل ملکی:

وکیل تنظیم قرارداد در شیراز

بهترین وکیل شهرداری در شیراز

بهترین وکیل مصادره اموال در شیراز

بهترین وکیل چک در شیراز

چه افرادی می توانند برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام کنند:

·         وارثان متوفی

·         همسر دائمی متوفی

·         طلبکاران متوفی با ارائه مستندات و دلایل قانونی

·         وصی متوفی (این مورد در صورتی انجام پذیر است که تعیین وراثان و اجرای وصیت نامه لازم باشد)

·         موصی له (چنانچه اجرای وصیت نامه از سوی وارثین ضروری باشد)

·         افرادی که از طریق ثابت کردن دیگر وارثان، ذینفع به حساب می آیند، به عنوان مثال فردی از وراث، مالی را از  ترکه متوفی خریداری کرده باشد.

تفاوت حصر وراثت و انحصار وراثت
تفاوت حصر وراثت و انحصار وراثت

مراحل انحصار وراثت

به منظور دریافت گواهی انحصار وراثت، وارثان متوفی باید به مرجع صالح مراجعه کنند. با توجه به ماده 11 قانونی شورای حل اختلاف که در سال 1378 به تصویب رسید، مرجع صالحی که می تواند گواهی انحصار وراثت را صادر کند، شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت فرد متوفی است. به طور کلی، کلیه اموال متوفی اعم از اموال منقول و غیر منقول او، باید فهرست شود و اظهارنامه مالیات بر ارث برای آنها  به اداره دارایی تسلیم گردد. پس از انجام این کار، برای ارائه درخواست صدور گواهی انحصار وراثت، باید مدارک لازم به شورای حل اختلاف ارائه شود. با توجه به قانون مصوبه 1395 وراث افرادی که از این زمان به بعد فوت شده اند، لازم نیست برای دریافت گواهی انحصار وراثت، مالیات بر ارث را بپردازند. به همین علت تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت بسیار زیاد است.

 

انواع گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت دو نوع است که هر یک از آنها شرایط متفاوتی دارند. معمولا گواهی انحصار وراثت به صورت گواهی انحصار وراثت محدود و گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر می شود.

صدور هر یک از انواع گواهی انحصار وراثت با توجه به میزان ارزش دارایی های فرد متوفی تعیین می شوند. بنابراین می توان گفت که تفاوت عمده گواهی انحصار وراثت محدود و گواهی انحصار وراثت نامحدود به میزان ارزش اموال و دارایی های متوفی، مدت زمان صدور گواهی و مراحل اداری مورد نیاز برای دریافت آن بستگی دارد.

 

سخن پایانی

تقسیم ارث یکی از چالش برانگیزترین موارد حقوقی است که در برخی مواقع بدون دخالت یک وکیل با تجربه امکان پذیر نمی باشد. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انحصار وراثت و تقسیم ارث با دفتر غلامحسین خلیفه بهترین وکیل در شیراز تماس بگیرید.            

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با مدیریت