• شیراز بلوار پاسداران نبش خیابان جهان آرا ساختمان یلدا (طبقه 4 واحد 3)
  • info@Khalifehlawyer.ir

نحوه تقسیم ارث از آپارتمان و سایر املاک مشاع چگونه است؟

نحوه تقسیم ارث از آپارتمان و سایر املاک مشاع چگونه است؟

نحوه تقسیم ارث از آپارتمان و سایر املاک مشاع چگونه است؟

در صورتی که فرد متوفی اموالی را پس از مرگ خود برای بازماندگان به جای بگذارد، این اموال باید براساس قوانین ارث بین افراد تقسیم شود. معمولا دارایی های افراد با یکدیگر متفاوت است. این دارایی ها ممکن است شامل ملک، پول نقد، سرمایه گذاری هایی مانند سهام یا اوراق قرضه و سایر دارایی ها مانند جواهرات، اتومبیل، وسایل هنری، عتیقه جات و املاک باشد.

معمولا نحوه تقسیم این دارایی ها متفاوت است، بنابراین به هنگام تقسیم این اموال باید از قوانین مرتبط با آنها آگاه بود. در بحث های حقوقی که به انحصار وراثت مربوط می شود نظیر تقسیم ارث آپارتمان، خانه و دیگر اموال، قدری چالش برانگیز است. زیرا افراد معمولا اطلاعات بسیار اندکی از قوانین انحصار وراثت و تقسیم ارث دارند، یک وکیل انحصار وراثت یا یک وکیل تقسیم ارث می تواند به شما کمک کند تا بدون بروز اختلاف و مشکل با دیگر وارثان، اموال را بین خود تقسیم کنید.

غلام حسین خلیفه یکی از بهترین وکلای تقسیم ارث و انحصار وراثت است. برای دریافت مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می کنم با دفتر حقوقی غلام حسین خلیفه در شیراز تماس بگیرید.

 مطالب مرتبط به وکیل خانواده :

بهترین وکیل حضانت در شیراز

بهترین وکیل مهریه در شیراز

بهترین وکیل طلاق در شیراز

بهترین وکیل نقفه در شیراز

بهترین وکیل تضمینی تغییر نام در شیراز

بهترین وکیل در شیراز

در ادامه در نظر داریم در مورد ملک ورثه ای یا ملک موروثی بیشتر توضیح دهیم و نحوه تقسیم آپارتمان و دیگر املاک مشاع را توضیح دهیم.

تقسیم-ارث-از-آپارتمان
تقسیم-ارث-از-آپارتمان

ملک ورثه ای یا ملک مورثی چه نوع ملکی است؟

براساس حقوقی مدنی کشور ایران، ملک ورثه ای یا ملک موروثی به کلیه املاکی اطلاق می شود که مالک آن فوت شده باشد. در صورتی که مالک دارای وراثانی باشد، این ملک باید طبق قوانین تقسیم ارث بین آنها تقسیم شود. بنابراین می توان گفت که به هنگام تقسیم ملک ورثه ای چنانچه فرد متوفی بیش از یک وارث داشته باشد، کلیه وارثان فرد متوفی در اموال به جا مانده از او مالکیت مشاع پیدا می کنند. این در حالی است که چنانچه متوفی وصیت نامه ای از خود به جای نگذاشته باشد، وارثان می توانند براساس قانون انحصار وراثت اموال او را بین خود تقسیم کنند. اما در صورتی که متوفی وصیت نامه ای تنظیم کرده و در آن تکلیف اموال خود را تعیین نموده باشد، قانون با توجه به وصیت نامه متوفی، به تقسیم ملک ورثه ای او اقدام می کند.

به طور کلی، تقسیم ملک موروثی به دو روش انجام می شود. بدین معنی که وراث می توانند با توافق یکدیگر اموال به جای مانده از متوفی را بفروشند و مبلغ حاصل از فروش ملک را با توجه به سهم الارث هر یک بین خود تقسیم کنند. روش دوم به این صورت است که وارثان بدون فروش اموال متوفی، آنها را براساس قانون انحصار وراثت بین خود تقسیم کنند. در صورتی که برای تقسیم ملک ورثه ای متوفی با مشکل روبرو هستید می توانید با کمک یک وکیل تقسیم ارث این کار را به سادگی انجام دهید.

 مطالب مرتبط به وکیل ملکی:

وکیل تنظیم قرارداد در شیراز

بهترین وکیل شهرداری در شیراز

بهترین وکیل مصادره اموال در شیراز

بهترین وکیل سفته در شیراز

بهترین وکیل چک در شیراز

نحوه-تقسیم-ارث-از-آپارتمان-و-سایر-املاک-مشاع-چگونه-است؟
نحوه-تقسیم-ارث-از-آپارتمان-و-سایر-املاک-مشاع-چگونه-است؟

شرایط تقسیم ملک ورثه ای

قبل از اقدام برای تقسیم ملک ورثه ای یا فروش ملک، باید شرایطی را در نظر بگیرید. این شرایط شامل به اتمام رساندن عملیات تقسیم ماترک می باشد. به منظور انجام تقسیم ماترک باید گواهی انحصار وراثت با توجه به قوانین مدنی کشور صادر شده باشد. بدین معنی که در گام نخست تقسیم ماترک، ابتدا باید هزینه کفن و دفن متوفی به طور کامل از ماترک کسر شود، سپس دیون متوفی که شامل مهریه همسر و دستمزد کارکنان و خدمه است نیز باید از اموال فرد متوفی کسر گردد.

در این هنگام در صورتی که متوفی وصیت نامه ای نوشته باشد، یک سوم دارایی های متوفی براساس وصیت نامه می تواند بین وراث تقسیم شود. در گام نهایی تقسیم ارث، باقیمانده ماترک متوفی با توجه به سهم الارث وراث میان آنها تقسیم خواهد شد. پس از انجام این کار برای تقسیم ارث، کلیه وراث می توانند به صورت مفروز یا مشاع برای کسب سهم الارث خود برای فروش ماترک اقدام نمایند.

 

 

تقسیم اموال مشترک

به منظور تعیین و تفکیک حصه هر یک از شرکاء مال مشاع (اموال منفول یا اموال غیر منفقول) از یکدیگر، نیاز به صدور تراضی یا حکم دادگاه است.

مال شرکاء، قبل از اقدام به تقسیم مشاعی متعلق به کلیه شرکاء می باشد که پس از تقسیم، حصه ها از یکدیگر جدا می شوند. 

 

سخن پایانی

در صورتی که برای تقسیم ارث با چالش های جدی مواجه هستید، توصیه می کنم با دفتر حقوقی غلام حسین خلیفه در شیراز تماس بگیرید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با مدیریت